Onko Sydänmerkki hyvä?
10.1.2022Millainen mielikuva sinulla on Sydänmerkistä?
Käytätkö Sydänmerkki-tuotteita?
Onko lääkärisi suositellut sinulle Sydänmerkki-tuotteita?
Oletko itse tutustunut Sydänmerkkiin tarkemmin?
Mitä intuitiosi kertoo?
Tekstin taustaa
Törmäsin Sydänmerkki-caseen sen myötä, kun lähipäiväkodin nimeä pyydettiin,
peräti useampaan kertaan,
Sydänmerkki-aterioita tarjoavaan ravintolalistaukseen, tähän.
Siitäpä heräsi kiinnostus hieman perehtyä asiaan. Googlasin ensin ”Sydänmerkki”.
Hakutuloksiin ei tullut yhtään poikkiteloista sanaa tai edes pohdiskelevaa keskustelua aiheesta.
Hmm…mielenkiintoista… Jos maalataan yksipuolinen kuva jostain tuotteesta tai asiasta, eikä avointa keskustelua aiheesta käydä, kritiikkiä sallita tai keskustelut sensuroidaan,
eikö se jo heläytä lähtökohtaisesti varoituskelloja, hmm?
Jos sinä olet jonkun asian puolesta, suosit tai kannatat sitä, ja henkilökohtainen nimesi tai yrityksesi nimi on julkisesti jonkun merkin tai tahon tuki- tai käyttäjäjoukoissa, niin sinulla on mielestäni myös velvollisuus tietää asiasta ja sen taustoista syvemmälti ja eri näkökulmista.
Minulla ei ollut lähtökohtaisesti laajaa tietoutta tai tietoista kokemusta merkistä.
Ei myöskään mitään henkilökohtaista ja ehdotonta puolesta tai vastaan, vaan
lähdin kiinnostuneena selvittämään laajempaa näkökulmaa asiaan,
jotta pystyisin rakentaa mahdollisimman tietoisen mielipiteen.
Valtakunnallisina luottototuudentorvina ravitsemus- ja terveysasioissa;
tahoina, jotka eivät kumarra, vaan uskaltavat sanoa ja myös pyllistää
(välillä myös melkein liian irvokkaastikin ;),
pidän lääkäri Antti Heikkilää ja terveysvaikuttaja Olli Postia.
Lähdin toiveikkaana etsimään, että kyllähän heillä on varmasti sanaset Sydänmerkistä sanottuna.
Antti Heikkilältä onnistuinkin löytämään. Tekstini lopusta löytyy hänen sanasensa.
Samalla tajusin, että ”I’m back in business”, ja busineksessäpä hyvinkin!
En tosin omalta osaltani, minun juttunihan eivät maksa, ja ovat myös ilman maksettuja mainoksia,
mutta nyt aletaan päästä todella aiheeseen…
Seuraavat asiat kiinnittivät huomiotani:
1. Sydänmerkin maksullisuus
Sydänmerkki-edustus maksaa Sydänmerkki-aterioita tarjoavalle ravintolalle.
Samoin kuin se maksaa yrityksille, jotka haluavat hakea Sydänmerkkiä tuotteelleen.
Sydänmerkki-tuotteiden käyttöoikeusmaksu on 500 €/tuote/vuosi.
Tuotteiden käyttöoikeusmaksuista täällä.
Ammattikeittiöiden on myös mahdollista hankkia lisäpalveluja erillishinnoin.
Mietitään kuitenkin ensin tuotetasolla.
Kaupassa on esimerkiksi tuote X ja tuote Y.
Yritys A on ostanut tuotteelleen X Sydänmerkki-tunnuksen, mutta kuitenkin oikeasti
yrityksen B tuote Y olisi terveydelle parempi. Kuitenkin koska Y-tuotteen takana on
pieni lähi-/luomutuottaja, hänellä ei ole varaa ostella monia erilaisia
sertifikaatteja tai merkkejä tuotteilleen.
Saatikka varaa palkata lisätyövoimaa avuksi, kun
hakuprosessit usein vievät aikaa ja vaivaa, mikä on pois normityöstä.
Rahaa tulisi viemään myös Sydänmerkin käyttöön liittyvät
mahdolliset uuden tuotepakkauksen suunnittelu- ja painokulut.
Merkin visuaalinen käyttö on tarkkaan säädeltyä ja yleensä siinä
vaaditaan ammattitaitoista mainostoimistoapua.
Maksaako pikkufirma mieluummin laadukkaista raaka-aineista vai
jonkun muun omistaman ja säätelemän Sydänmerkin vuosittaisesta tuotekohtaisesta käyttöoikeudesta??
Olen ymmärtänyt, että vastaavantyyppisestä tilanteesta on esimerkki pitkänlinjan Luonnonkosmetiikka-
Luomuyrttitila Frantsila. Heidän tuotteistaan puuttuu juuri joku/jotkut tietyt kalliit
luomukosmetiikkasertifikaatit kalleuden takia.
Sydänmerkki tuokin tavallaan samalla, useissa tapauksissa, esille suurtoimijan kuten Valio, Fazer ja Saarioinen.
2. Tuotekriteerit
Tästä voit lukea kriteereistä, millä perusteilla erilaisille tuotekategorioille myönnetään sydänmerkki.
Esimerkiksi valmisruoka-osiossa sokeria ei ole otettu mukaan ollenkaan!
Monissa valmisruuissa voi siten olla vaikka kuinka paljon lisättyä sokeria ja ne
voivat silti olla Sydänmerkki-tuotteita!
Kun rasvan ja suolan määrää säännöstellään, niin voi helposti kuvitella, että makua korvaamaan tupataan
sokeria tai E-koodi lisäaineita…eli ojasta allikkoon?
Sokerihan tyypillisesti ylläpitää ja lisää elimistön tulehdustilaa, ollen se kaikista pahin!
Yleisesti suolan määrää tärkeämpi on sen laatu, samoin rasvan ja sokerinkin.
Ihminen tarvitsee laadukasta suolaa ja laadukasta rasvaa.
En kuitenkaan valitettavasti löytänyt suolan laatuun pureutuvaa asiaa Sydänmerkin sivulta.
Nyt on yhteiskunnallisesti saatu monet ihmiset hillittömästi säätelemään ja pelkäämään kaikkea rasvaa ja suolaa.
Leipä- ja viljavalmisteet -osiossa leivonnaisten sallittu sokeripitoisuus on mielestäni aika korkea.
Voisi myös kysyä, että miksi leivonnaisten (kuten myös valmisruokien) on ylipäätänsä mahdollista saada Sydänmerkki?
Ovathan leivonnaiset edelleen höttöjauhoa ja sokeria, Sydänmerkki ei tee niistä ihan oikeasti terveellisiä!
Sydänmerkin Usein kysyttyä -palstalla kerrotaan, että
”Jotta jollekin tuoteryhmälle voidaan myöntää Sydänmerkin käyttöoikeus, tulee sen tuotteilla olla merkittävä asema kuluttajien ruokavaliossa.”
Eli näemmä leivonnaiset on jo lähtökohtaisesti aseteltu merkittävään asemaan kuluttajien ruokavaliossa?!?
3. Nimen hyödynnys Sydänmerkki -ravintolalistalla
Sydänmerkki ravintolaksi pyrkiville kertyy kustannuksia toimijasta riippuen
tämän ohjeistuksen mukaisesti.
Kuitenkin, mikäli Sydänmerkki-aterioita tarjoava ravintola on päiväkoti tai koulu, jossa
tarjotaan ruokaa, joka tulee Sydänmerkki-ravintolasta, ”pääsee” se tämänhetkisen kokemuksen mukaan Sydänmerkki-listaukseen ilmaiseksi “pääravintolan siivellä”.
Sydänmerkki-sivusto hyödyntää ravintolalistauksessaan koulujen ja päiväkotien nimiä
erilliskorvauksetta ko. koululle tai päiväkodille, jossa tarjoillaan Sydänmerkki-aterioita.
Voisi kuvitella, että Sydänmerkkitaho hyötyy siitä, että eri paikkakuntien listauksesta löytyy Sydänmerkki-ravintoloita mahdollisimman paljon saaden siitä lisä-tuki-mainetta ilmaiseksi.
Moni taho antaa hyvää hyvyyttään nimensä, selvittämättä ja tietämättä sen kummemmin asiasta.
Kuitenkin, koska Sydänmerkki-aterioita tarjoava päiväkoti tai koulu ei ole organisaatio Sydänmerkin takana,
eikä välttämättä edes suoraan sen sidosryhmää, niin mielestäni kannattaisi vähintäänkin tutkia,
että haluaako liittää päiväkotinsa tai koulunsa nimen
Sydänmerkki-aterioita tarjoavalle ravintolalistalle.
Aina on olemassa vaara, että jos nimi on ensi alkuun saatu maksutta listalle, niin jossain vaiheessa
nimen listalla olosta alettaisiinkin laskuttaa tai muutoin sopimuskikkailla.
Yhtenä riskinä yleisesti näen identifioitua yrityksiin/tuotteisiin/tahoihin, joita ei todellisuudessa suoraan ja hyvin tunne; organisaatiota, ihmisiä, periaatteita…
Onko olemassa suora läpinäkyvyys siihen, että miten valta ja raha organisaatiossa kulkee?
Mihin raha loppupeleissä matkaa?
Voi myös miettiä, että toisiko Sydänmerkki-ravintolalistauksessa näkyminen
vähemmän vai enemmän asiakkaita ja tuloja?
Tai lisäisikö Sydänmerkki-tuotelogon näkyminen yrityksen tuotteessa enemmän myyntiä?
Olisiko sillä todella kulut kattavaa, merkityksellistä tulovirtaa lisäävää vaikutusta ja
haluaisiko ylipäätänsä olla mukana Sydänmerkkiä tukevassa toiminnassa?
Etsisikö joku juuri tuon haun kautta ravintolaa, mihin lähteä syömään?
Tuoko Sydänmerkkiin liittäminen enemmän positiivisia vai negatiivisia mielikuvia tietoisille ja
juuri kyseisenlaisia tuotteita tai ravintolapalveluja käyttäville kuluttajille?
Sydänmerkki-tuotteen hakeminen tai Sydänmerkki-aterioita tarjoavaksi ravintolaksi ilmoittautuminen pitää voida olla kunkin toimijan täysin vapaa ja itsenäinen päätös, eikä tapahtua minkäänlaisena automaationa tai puolipakosta.
4. Muuta
Oletko kiinnittänyt joskus huomiota, liittyen moniin kansainvälisiin
suuryrityksiin tai hyväntekeväisyysorganisaatioihin, että monien lonkerot ulottuvat jonnekin paratiisisaarille? Äärimmillään niihin voi liittyä rikollisuutta ja rahankäyttöepäselvyyksiä, ja itse organisaation pyörittämiseen uppoaakin suurin osa hyvään tarkoitetuista rahoista.
Jos jossain vaiheessa Sydänmerkki organisaation taustalta ilmenisi jotain huonoa,
niin yrityksesi/tuotteesi nimi sotkeutuisi turhaan siihen.
Lisäksi jos annat yrityksesi nimen vähän sinne sun tänne, niin jossain vaiheessa voi unohtua, että
missä kaikkialla se onkaan esillä, eli hallinnointivaikeuksia.
Ymmärtääkseni moniin Sydänmerkki-tuotteisiin liittyy jotenkin Unilever.
Unileveriin taasen liittyy monta brandiä esim. Becel, jolla on 13 Sydänmerkki-tuotetta.
Becel taasen sisältää mm. palmuöljyä, joka ei monellakaan tapaa tee hyvää!
Samoin ultraprosessoidut siemenöljyt.
”Unilever on brittiläinen päivittäistavaroita valmistava yrityskonserni. Se on yksi maailman suurimmista päivittäistavarayrityksistä ja esimerkiksi maailman suurin teen ja jäätelön valmistaja. Yrityksen liikevaihto vuonna 2014 oli 48,4 miljardia euroa, jolla se teki 5,5 miljardin nettovoiton. Unileverin 400 tuotemerkeistä monet ovat hyvin tunnettuja.” -Wikipedia
Edelleen voisi kysyä, että kuka ja missä loppupeleissä ohjaa ja päättää, ja miten raha kulkee?
Bing: tiedetoimittaja Jani Kaaro; olisiko mielenkiintoa selvittää?
5. Sydänmerkki logo ja sloganit
On mielestäni jotenkin irvokasta, että logoksi on omittu sydän.
Ja tekstinä ”parempi valinta”.
“Parempi valinta” kenen mielestä? -> Onko Sydänmerkin taustaorganisaatiot
Suomen Sydänliitto ry ja Suomen Diabetesliitto ry.,
sekä tämä tuotekriteereiden asiantuntijaryhmä,
todella laaja-alaisen päteviä, eivätkä omaa minkäänlaisia sidonnaisuuksia?
”Parempi valinta” johonkin vielä huonompaan verrattuna?
Kenen hyväksi parempi;
kenen kukkarolle (tuotteen hinnassahan ylimääräiset kulut näkyvät)
tai todelliselle terveydelle?
”Arjen helpottaja?”
Helpottaa valintaa? Todella; että voi yrittää halutessaan olla valitsematta Sydänmerkkituotteen!
Tästä on muuten kirjoittanut myös Turpaduunari aikoinaan blogissaan.
Sydänmerkki helpottaa ruokavalintoja, 12.9.2017
Minusta Sydänmerkki on jälleen yksi esimerkki päätösten ja vastuun ulkoistamisesta;
joku muu muka tietää, joku muu on ennakkoon valinnut, että nämä ovat parempia valintoja,
ja juuri minulle henkilökohtaisesti sopivia.
Ettei tarvitsisi itse lukea tuoteselosteita, ja tietää mitä mikin sisältää.
Selvittää ja miettiä itse, tässäkään asiassa.
Taustalla kaunis ajatus ”yritys helpottaa kuluttajaa”.
Kuitenkin puhdas ja aito sellainen tapahtuisi mielestäni ilman kaupallisuutta,
eri perustein ja erilaisella kokoonpanolla. Sekä jo lähtökohtaisesti karsimalla se ravitsemuksellisesti
raatelevin roska pois tarjonnasta kokonaan. Tai sitten merkata ko. tuotteet pellellä tms;
kukapa sellaisia haluaisi valmistaa ja ostaa?
No, onko sydänmerkki sinusta hyvä?
Onko sinulla tietoisena, vapaavalintaisena
kuluttajana ja/tai yrityksen edustajana rahaa ja halua
tukea Sydänmerkkiä? Tai haluatko kenties hankkia vielä lisätietoja aiheesta?
Valitsetko todella aidolla ja puhtaalla sydämellä Sydänmerkkituotteen?
Sydänten puolesta,
Sydänten asialla,
Sydänmerkittä,
Sydämellisesti,
<3 Naturella
– Luonnollisesti! Tietysti!
*** Antti Heikkilä, Facebook, 8.2.2020 ***
SYDÄNMERKKI-HYPE
Sydänliitto jakaa maksusta eri elintarvikkeille sydänmerkkejä. Kyse ei ole tieteestä vaan kaiken myymisestä potilasjärjestöjen ja ruokateollisuuden liiton eduksi. Kyse on tyypillisestä korruptiosta “minä myyn sinulle merkin, mikä sitten lisää sinunkin myyntiä”. Sydänmerkkejä näkee vain prosessoiduissa tuotteista, jotka on tehty kuvan esittämistä ruoka-aineista ja jotka on höystetty tulehdusta aiheuttavilla kasviöljyillä. Nämä ruoka-aineet sisältävät amylopektiinia. Kannattaa jättää hyllyyn.
Amylopektiini-tärkkelys aiheuttaa koe-eläimillä palautumattoman insuliiniresistenssin.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8632213/
Ihmisillä amylopektiin aiheuttaa sokeripiikkejä ja myös insuliiniresistenssin
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2644803,
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8632213
Amylopektiinia sisältävät riisi, peruna viljat mukaan lukien kaura
Amylopektiini nostaa kolesterolia
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1479303/
ja lisää elimistön omaa kolesterolisynteesiä
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14657199
Insluliiniresietenssi lisää vartalorasvaa
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21864752
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11943743
INSULIINIRESISTENSSI ON KESKEINEN SYDÄNTAUTIEN SYY.
LINKIT: Lisää Naturellan tekstejä terveydestä:
Kouluruoka: hyvis vai pahis? 5.6.2019
Olli Postin Supermarket Survival – selviytymiskirja monella tapaa, 5.7.2019
Vaikeasti vältettävä vaara – Teflon, 16.8.2019
Kaikki pitää tuoda suoraan nenän eteen hopeatarjottimella käärepaperiin käärittynä. Eletään niin pumpulissa ja sokerikuorrutteessa. Silmät kiinni ja sormet korviin. ÄÄÄÄÄ! En halua kuulla totuutta! Varmaan pitäisi mennä päätä silittelemään ja jalkoja suutelemaan. Hyvä Mikko! Ei sinun tarvitse muuttua. Olet just täydellinen tuollaisena! Eihän tähän ole ratkaisuksi kuin selkärankaa suoraksi ja niskasta kiinni. Vai kuka haluaa tönöttää kuin lumiukko? Varmaan tästäkin ehdotuksesta kieltäydytään, koska minä minä minä oma napa. Tämä on karu totuus, joka on kestettävä.
Hei,
Kiitos kommentista! Monesti on helpompaa pysyä tutussa ja turvallisessa, ei muuttua itse, eikä muuttaa omia aiempia käsityksiään; olla ikäänkuin pumpuli- ja sokerikuorrute-tahmassa ja -riippuvuudessa. Toivotaan kuitenkin avointa mieltä ja tarmoa toimiin kaikille!
Aurinkoa kesääsi! Naturella 🙂