Vinkkejä flunssan hoitoon luonnollisesti.

18.10.2021

Luonnolliset vinkit flunssan hoitoon.
Miten selviytyä flunssasta? Miten selättää flunssa?
Flunssan hoito luonnollisesti.
Paranna flunssa luonnonmukaisesti.
– Ainutlaatuinen kokoelma. Tätä et löydä muualta!

1. Hyväksy tilanne.

Hyväksy tilanne taistelematta sitä vastaan.
Ole itsellesi armollinen.
Mieti millä kaikin tavoin voit hyötyä tilanteesta; katsoa leffoja? Lukea lehtiä ja kirjoja?
Kuunnella korkeavärähteistä musiikkia? Nukkua päiväunia?

2. Pysähdy.

Kuuntele; kehosi viestii nyt STOP, mille?
Malta levätä rauhassa.
Mieti, että miten voit parhaiten auttaa nyt itse itseäsi?
Voiko joku muu huolehtia lapsista?
Pyydä apua tarvittaessa, moni auttaa mielellään.

3. Ylläpidä jatkuvaa vitamiinipohjavarantoa ja hyödynnä niitä ajoissa.

Pidä kotona jatkuvasti riittävää pohjavarantoa tärkeistä vitamiineista, jotta
kipeyden hetkellä et joudu lähteä niitä hankkimaan, mahdollisesti kauaskin,
tai olla riippuvainen muiden avun aikatauluista.
Tärkeisiin voi kuulua esimerkiksi B, C, D-vitamiini ja sinkki.
Hyödynnä vitamiineja heti ensioireiden ilmaannuttua, riittävän tiheässä ja runsaassa määrin.
Punnitse omalla kohdallasi mahdollisen säännöllisemmän käytön tarve
esimerkiksi syksyn flunssakaudella.

4. Ylläpidä jatkuvaa yrttiuutteiden pohjavarantoa ja hyödynnä ajoissa.

Pidä varastossa ja käytä tarvittaessa esimerkiksi:
Frantsilan Luomuyrttitilan Karvakorva-, Kylmänroppi- ja/tai Siankärsämöuutetta.
A. Vogelin Echinaforce -tippoja. Carmolis yrttitippoja. Propolisuutetta.

5. Ylläpidä jatkuvaa erityisruoka-ainesvarantoa ja hyödynnä eritoten flunssassa.

Suosittelen pitämään jatkuvassa varannossa myös seuraavia tuotteita luomuversioina:
valkosipuli, sipuli, kurkuma, inkivääri, sitruuna ja hunaja.
Flunssaoireisena valkosipulia ja sipulia voi laittaa esimerkiksi korviin, sukkiin, juomaan
tai vaikkapa hengittää keitinhöyrynä.
Kurkumasta, inkivääristä, sitruunasta ja vedestä (+halutessasi hunajaa)
saa puolestaan keitettyä terveellisen juoman.
Hunajan upgreidattuna versiona toimii halutessasi manuka-hunaja.
Hunajaa ei kuitenkaan kannata laittaa suoraan kiehuvaan veteen,
jottei se menetä tärkeitä terveyshyötyjään.

6. Ylläpidä marja- ja tarvikevarastoa, käytä säännöllisesti sekä tarpeen tullen.

Säilytäthän pakastimessa marjoja? Löytyyhän kaapistasi myös nenäliinoja ja toimiva kuumemittari?

7. Ylläpidä mehuvarantoa ja hyödynnä flunssan aikana.

Pidä jatkuvassa varastossa ja käytä eritoten flunssan aikaan:
Kylmäpuristettua sokeroimatonta mustaviinimarja-, karpalo-, puolukka-,
mustikka- ja/tai tyrnimehua.

8. Juo riittävästi.

Pidä huoli riittävästä nesteytyksestä. Juo mehujen lisäksi esimerkiksi kofeeinitonta yrttiteetä,
rauhoittavaa kamomilla teetä ja/tai emäksisöivää sitruunavettä.
Mikäli ruoka ei maistu, niin pidäthän huolta silti suolojen saannista, vaikkapa imeskelemällä pieniä Himalajan ruususuolakiteitä välillä.

9. Toivu lääkkeettä tai homeopatian avulla.

Mikäli mahdollista, niin anna elimistöllesi mahdollisuus parantaa itse itsensä rauhassa,
ilman kipulääkkeitä.
Voit myös napata heti flunssan kolkutellessa homeopaattisia
Aconitum -lääkeainehelmiä ja siten mahdollisesti saada estettyä koko flunssan.
Homeopatiasta löytyy apua monentyyppisiin oireiluihin. Oikea aine määräytyy oirekuvan mukaan.

10. Höyryhengitä.

Höyryhengitä kiehuvan kattilan, esim. em. kurkumaseoksen, höyryä.
Toinen vaihtoehto on täyttää lavuaari kuumalla vedellä. Tipauta halutessasi esim.
eucalyptus-, piparminttu tai tea tree -tippoja veteen,
laita pää lavuaarin päälle ja pyyhe sinun päällesi; hengittele.
Antiseptinen ja desinfioiva höyry avaa hengitysteitä.

11. Hyödynnä eteerisiä öljyjä.

Eteerisistä öljyistä mm. Tea Tree ja Eucalyptus -öljyä voi olla hyvä pitää vakiovarastossa.
Niitä voi flunssan tullen ripauttaa vaikkapa diffuuseriin tai aromakoruun.

Voit myös sivellä voimakkaantuoksuista tiikeribalsamia rintakehällesi ja
hengitellä sen terapeuttista hajua. Se voi parhaimmillaan avata tukkosia hengitysteitä.

12. Käytä kristallisuolalamppua tai suola-aromadiffuuseria.

Suolalamppu ja suola-aromadiffuuseri puhdistavat ja parantavat huoneilmaa suolakiteiden avulla.

13. Ota villat käyttöön.

Pidä itsesi lämpimänä, jotta voit hikoilla taudinaiheuttajat ulos elimistöstäsi.
Ihanan isoäidin rakkaudella kutomat villasukat ja villakaulaliina pääsevät oikeuksiinsa erityisesti flunssan aikana.

14. Rajoita ruokavaliota.

Jätä ainakin flunssan ajaksi pois ruokavaliostasi limaa kerryttävät maitotuotteet.
Karsi myös sokeri, joka lisää elimistön mahdollista tulehdustilaa.
Viljatuotteet, varsinkaan puhdas valkoinen vehnä, ei sekään tee hyvää.
Raskas, hitaasti sulava kokoliha voi turhaan kuluttaa elimistön vähiä voimavaroja
ruoansulatukseen.
Eli syö mieluummin helposti sulavia ja imeytyviä, ravintorikkaita tuotteita.

15. Nappaa luonnon antioksidantit käyttöön.

Käytä hyväksesi luonnon antioksidantteja: kuusi, mänty, pakuri ja mahla,
esimerkiksi juoman muodossa.
Vuoden ympäri pystyt myös hyödyntää kuusen ja männyn oksia
lämpimässä jalkakylvyssä.

16. Käytä nenähuuhtelukannua.

Nenähuuhtelu nenäkannun (sarvikuonon) avulla voi helpottaa tukkoista oloa.

17. Suolakurlaa.

Suolakurlaus voi lievittää kurkun kiputilaa.
Sekoita juomalasilliseen kiehautettua, lämpimäksi jäähdytettyä, vettä
teelusikallinen suolaa ja kurlaa kurkku.

18. Ylläpidä perinnettä ja hyvää mieltä.

Onko sinulla joku mukava perinne; mitä söit/joit/teit aina pienenä, kun olit kipeänä?
Olisiko tuota perinnettä kiva ylläpitää?
Entä toisiko hyvää mieltä ja voimautusta olla yhteydessä ystävien kanssa?
Mikäli silitys tuntuisi hyvältä, niin voisiko joku silitellä sinua tai vaikkapa painella
tiettyjä aku-pisteitä?

Mä välitän susta! Just sä olet tärkeä!
Toivotan mahtavaa, säännöllistä luontaisen terveyden ylläpitoa!
Ja pikaista, perusteellista ja luonnollista parantumista, mikäli
flunssa yllättää.


<3 Naturella
– Luonnollisesti! Tietysti!

Linkkivinkit:

Ravintolisätiedotus.fi,
14.10.2019, Virpi Raipala-Cormier, Frantsilan Luomuyrttitila
Iskikö flunssa? Näin hoidat flunssan luonnonmukaisesti


Homeopatiakeskus 10M Satu Järvilehto,
Influenssa ja flunssa.


* * Naturella Elämäntapablogi Facebookissa, Instagramissa ja
www.naturella.fi – ollaanhan yhteydessä! * *

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.